Souhrn roku 2020
Krásný rok jako číslo - 2020, ovšem tak krásný už reálně nebyl. Minulý rok, změnil vše na co jen pomyslíme. Od denního života, po internet a i psychiku lidí.
Pandemie 1.0
Minulý rok v Březnu/March vše vypuklo kdy nám bylo oznámeno, nikam nejdete buďte doma. Pro mě jako osobu, co tráví většinu času doma to nijak velká změna nebyla, avšak například pro internetové služby, to bylo něco jako házet klacky na olympiádě sportovcům pod nohy. Ze dne na den jsme všichni byli doma, všichni jsme začali využívat Netflix a jiné služby na maximum. Explodoval i český a slovenský Minecraft, kde z ničeho nic na CM bylo 4x víc hráčů. Obchody byly vyprodány, všichni kupovali rýži. A to vše byl jenom začátek...
Rok 2020, který jak jsem psal změnil zcela zásadně jak fungují věci. Mnoho lidí zjistilo, že jde pracovat i doma (pokud k tomu mají samozřejmě vhodnou práci). Studenti a žáci se museli naučit se učit doma... ve školství, ve vládě státu a celkově nastal zmatek. Česká vláda začala vše rozvolňovat a tak nastalo léto, kde nikdo nic nedodržoval a každý si myslel, že se vše vrátilo zpět.. až do Srpna/Augusta. Přišla druhá vlna a nikomu se to již dodržovat nechtělo a tak se stalo, co se stalo. Opět březnový stav, opět všichni doma, opět vše na ruby, opět plány v prdeli.
Nepíšu tohle téma jako souhrn celkového roku 2020, ani abych kritizoval vládu, lidi nebo opatření, které někdo není schopný zavádět a ani dodržovat. Chci tím vším říct, že rok 2020 byl unikátní. Nebyl to klasický rok, byl to rok změny pro všechny. Něco jako když vypukne válka.. také to ovlivní všechny a fungování všeho. Nepřirovnávám to k válce, avšak v rámci toho "dopadu"... ano.
I po tom všem nás minulý rok na COVID-19 opustilo 11 tisíc lidí. A je pouze otázka, jaký bude rok 2021. Vše je v našich rukách... kdo ví... snad né horší. Letos totiž začne boj o vakcínu... příznivci vs odpůrci vs nařízení. Boj ještě nekončí...
A teď ...
V roce 2020 vyšel update 1.16 - Nether Update. Který změnil jak funguje Nether, opravil pár bugů a vyřešil pár render bugů. A i přes to jak velký to je update si Mojang poprvé zaslouží pochvalu, tak bezproblémový update z předchozí verze MC byl naposledy při přechodu z 1.7 na 1.8. I přes to ovšem v sobě 1.16 skrývá své jádro... neoptimalizovaného serveru.
Nebýt komunit hráčů a programátorů, kteří dělají tzv. fork forku fork. Aneb tisíc a jedna odnož "verze" serveru, kde každá optimalizuje něco jiného a všechny navzájem sebe taky - skoro doslova. Nebyli bychom schopni na 1.16 utáhnout víc jak 30 hráčů. I přes to zde na CZ/SK MC scéně najdeme servery s 100+ hráči na 1.16.
A jim patří velké poděkování, že nejsou pozadu a drží krok i přes to jak všichni víme, že to je náročné ukočírovat ten MC. Sám jsem na tom strávil 2 měsíce měření, hledání metod v pluginech, změn, optimalizací a hledání jiných řešení. Všichni to ale zvládli na jedničku.
Nadcházející update 1.17, který má předělat generaci normálního světa... prosím a prosíme aby to Mojang nedojebal. Pokud pokazí generaci světa stejně jako Entity a jejich AI - tak to bude druhý Minecraft 1.9.
To hlavní ...
Samozřejmě kvůli karanténě a že jsme všichni doma, bych musel kecat, že by CM neměla nejúspěšnější rok za poslední roky. Každý měsíc mě fascinuje, že se zde najdou hráči, že tu jsou hráči, kteří hráli, hrají nebo plánují hrát a respektují se a na většinu se mohu obrátit. Minulý rok 2020 během měsíců karantény mi psalo neskutečný množství hráčů, co se báli jak to bude s CM a pokud by server neměl dostatek peněz, že je mám kontaktovat. Samozřejmě jsem toho nevyužil ale i přes to... když vidím komunitu okolo CM.
Není velká, nemáme tisíce hráčů ale to je přesně to, proč jsem dělal server. Nikdy jsem nedělal server pro tisíce hráčů, ano dřív bylo 1k hráčů denně ale doba se změnila. A ze všeho nejvíc jsem rád, že se CM nemusí za nic přetvařovat. Je to nezávislý server, co se platí ze svého, je schopný platit i lidi, co pro server pracují a to vše pouze z VIP.
Stále platí, že jsem do CM neinvestoval ani korunu od 2014, vše si server platí sám - hosting, pluginy, developery a služby okolo. Děkuju všem <3.
Minulý rok
V roce 2020 se nám povedlo neskutečně dobře vylepšit "jádro" serveru. Přidali jsme za rok tři servery - SkyCloud, HardCore Vanilla a Prison. Samozřejmě někdo z vás může namítat "SkyCloud je mrtvý Wejku". Ovšem já neberu server podle toho zda je mrtvý nebo ne, cílem CM je nabízet varianty serverů dle svého tak aby jsme dokázali pokrýt drtivou většinu požadavků. Ano na SkyCloud a Hardcore Vanille hraje pod 10 hráčů denně, a vadí to někomu? Opět pokud nechcete nehrajte, ale jsou zde hráči, co takové servery chtějí a chtějí na nich hrát.
Zároveň se nám povedlo zupdatovat hlavní servery na 1.15 a poté bezproblémově na 1.16 a kompletně a zásadně změnit ekonomiku serveru. Na kterou naráželi roky hráči... nyní má již smysl. Mimo to je zde i dalších pár milníků:
- Globální achievementy (dnes již questy), server levels - aneb hodnocení hráčů, statistiky o hraní a jiné vychytávky jako svůj profil.
- CraftAPI - Nebylo zcela zavedeno minulý rok avšak došlo k rakotovému využití napříč celým serverem a dnes se po databázi řadí k 2. nejprioritnější službě spolu s Redisem (cache).
- Odstranili jsme forum z hlavní stránky - po x letech, došlo k změně na lepší reprezentativnější stránku.
- CraftStats - Stránka s statistikami hráčů, jejich profily a leaderboardy a to vše z veřeného CM API.
- Začali jsme plně podporovat připojení skrz Bedrock - Ano jsou tam stále problémy, avšak s propojením loginů s 1.17 se to vše vyřeší.
- Synchronizace VIP - synchronizace VIP na Discordu s automatickým mazáním atd.
- CraftSocial - Zavedli jsme vlastní naší integraci Friends, Party a Clanů.
- CraftChat 2.0 - Předělali jsme chat po celém serveru, tak aby fungoval podle našich pravidel, tak ja chceme my a mohli si ho libovolně dle serveru, stavu serveru a jiných věci kompletně upravit.
- WakaBanks (CraftEconomy) - Aneb naší integrace ekonomiky, logování a ukládání všeho na co hráč sáhne, prodá, jak vydělá...
- Event Server - Eventy pořádané eventery na speciálním serveru, přímo postavené mapy pro server a extra upravené minihry.
- Zrušení SMS nákupů - Po x letech server dostává 99% všech výdělků z VIP a jiných plateb.
- CraftPolls - Hlasování na serveru o změnách a nápadech, co by chtěli hráči přidat.
- CraftKeeper - Vlastní plugin na správu už spravovatelné ekonomiky (CraftEconomy) na Prisonu jako prodeje, multipliery a jiné budoucí věci.
- Minihra Dead By Daylight - vlastní minihra pro Halloween
Ať chcete nebo ne, je toho hodně. V základu přelomové věci, některé ne avšak všechny jsou důležité a tvoří jádro toho, co server nabízí.
Nic z toho by ovšem nebylo možné bez pomoci Lilmayu a Ignisse. Kteří po mém boku tvoří úžasnou práci a jim patří velké poděkování. Děkuji. <3
Samozřejmě nezapomínám i na základní Admin Team a na naše Adminy, Helpery, Eventery, Buildera a Moderátora. Všem samozřejmě také patří mé poděkování za to, že dobrovolně řeší problémy serveru nebo i staví stavby v této bažině. Děkuji. <3
Byl to velký rok... strašně velký! Fakt neuvěřitelné.
A co následující rok?
A teď otázka, jaký bude rok 2021? No to uvidíme ale dám vám sem pár sneak peaků... to bych nebyl já že.
- Custom 3D objekty - plánujeme přidat na server resource pack, pozměníme tak podobu serveru od základu. Během pár následujích měsíců vznikne i nová pozice Grafik/Grafici. Samozřejmě myslíme, ty co umí v Blockbenchi nebo Cubik Studio.
- Módované servery - Ano! Opět tam zabrousíme a to vše bez toho aniž by to bylo odděleno mimo server a na 1.16 nebo 1.17? Kdo ví...
- Full Quest server - Plánujeme zavést questy všude, výhoda mít většinu vlastních pluginů, můžeme si je zaintegrovat do čehokoliv. Plán je mít ke konci roku po celém serveru v součtu okolo 2 tisíce questů.
- Další dva servery?! - Ano! Ale které to budou?... kdo ví...
- A možná i... :D ne to už bych psal moc.
Opatrujte se všichni, hodně štěstí a zdraví, pevných nervů maturantům a ať se tu za rok všichni zase sejdeme. Živí a zdraví. - Wake